Arkiv

Sublime and Repress

Enia Gallery

19/5-18/10

Sublime and Repress

 

The name of this show Sublime and Repress, taken from the work of Sigmund Freud ”Civilization and its Discontents” (”Das Unbehagen in Der Kultur “), has work as a theme for this exhibition sorting for the artist to use as a inspiration in the process of selected work for the exertion exhibition.

Sigmund Freud’ book was published in 1929. In this work Freud explores the clash between the desire for individuality and the expectations of society. As the title implies we are constantly unhappy, trapped in the gap. In the book Freud enumerates what he sees as the fundamental tension between civilisation and the individual. The primary conflict, he asserts, comes from the individual´s quest for instinctive freedom and civilisation’s contrary demand for conformity.

It is of special significance that this group show of international artists takes place in Athens since this is where most of us met and connected as a group through mutual interest.

To explore and approach new ways of working with art almost like a discourse between us by making art

The theme of the exhibition has been interpreted differently: as inspiration for example Annelie Wallin (SWE), Amélie Laurence Fortin (CAN), Julie René de Cotret (CAN), and Petri Saarikko (FIN) present work in different ways from a anthropocentric viewpoint; Dan Lageryd (SWE) has in juxtaposition  chosen to work with urben fastfood culture;

Ella Tahkolahti (FIN) and Hanna Marno (FIN) work much more directly with  the basic theme of sublim and repress, Mathieu Valade (CAN) works with art and the artist’s role; Artemis Potamianou (GRE) has looked at the muse, women’s perspective and role in art history; Alexander Mood (SWE) takes a more existential and personal approach.

Hågkomster

Hågkomster

Kuben, Samtidskonst I bro 2-18 Mars

Hågkomster

Min pappa var konstnären Lars Karngård. Han lämnade mig med en ateljé full av målningar, en samling kuriosa och ett kungarike – komplett med nerskrivna grundlagar och kartor som ringar in en konkret, fysisk plats på Gotland: Roma. Jag visste redan när han levde att denna alternativa värld var en stor del av hans liv, men inte hur stor.

Jag har genom att gå igenom hans samlingar och genom ett sorterande av minnen börjat förhålla mig till min pappa på ett sätt jag aldrig gjorde när han levde. Mina minnen av honom möter hans (parallella) verklighet.

I min konst är jag är i huvudsak intresserad av politik och historia och av hur historien verkar i nuet. Jag utgår ofta från en antropologisk diskurs och arbetsmetod och har i huvudsak arbetat med video, foto, text och ljud.
Jag är intresserad av den del av historien vi inte vill kännas vid, det vill säga den del av oss själva vi inte vill förstå. Jag sammanför dessa kollektiva minnesluckor med personliga minnen. Jag samlar och registrerar, allt från affischer på gatan till arkiverade bilder, klipper och klistrar och lägger samman, som i ett kuriosakabinett.

Endast genom hopklistrade fragment kan historiens komplexitet bli synlig och nya sammanhang framträda.

Min farfar föddes i Tärnsunds torp utanför Upplands Bro på vad som i dag är militär mark min släkt bode i området i sju generationer fram till 30 talet då man byggde ett hus i Hässelby villastad.
I min pappas närmast mytologiska förhållningssätt till världen och verkligheten fanns också hans band till Upplands-Bro. Han åkte ofta till ett gammalt eltorn som han byggt om till sin eggen koja

Det är därför extra kul att få göra den här utställningen just på Konstkuben i Bro